Minkä 3D tulostiminen hommaan

Olis tarkoitus hommata eka 3d tulostin, joten minkä ja ennen kaikkea mistä hommaan?
budjetti on noin 600e

1 tykkäys

Jos noin 600 € on pelkästään tulostimen budjetti, niin mie katsoisin ensimmäisenä Bambu Labin suuntaan, jos tarkoitus on saada mahdollisimman valmis “out of the box” -laite eikä harrastaa itse tulostimen säätämistä.

Jos budjetti pystyy venymään vähän, niin itse ostaisin tällä hetkellä Bambu Lab X2D. Bambu myy sitä itse 629 € hintaan ilmaisella toimituksella, eli budjetti ylittyy vain 29 €.

Miulle siinä kiinnostavin juttu on dual nozzle. Se helpottaisi omia tulostuksia varsinkin siinä, että tukirakenteet tai niiden kontaktipinnat voisi tulostaa eri filamentilla kuin itse kappaleen.

Jos taas haluaa AMS mukaan moniväritulostukseen ja filamenttien automaattiseen vaihtoon, niin P1S Combo on edelleen hyvä vaihtoehto. Jos nimenomaan filamentin kuivaus on tärkeää, kannattaa katsoa AMS 2 Pro -ratkaisua.

Jos tarkoitus on enemmän rakennella, modata ja säätää itse tulostinta, niin sitten vaihtoehtoja on paljon enemmän ja melkein mikä tahansa järkevä runko voi olla hyvä lähtökohta.

Ostopaikoista 3DJake on ainakin miun kokemuksella ihan jees, mutta X2D ostaisin tuolla hinnalla suoraan Bambulta.

Kannattaa vielä kertoa mitä materiaaleja ja minkä kokoisia kappaleita olisi tarkoitus pääasiassa tulostaa. PLA/PETG on aika eri käyttötapaus kuin ABS/ASA tai muut teknisemmät filamentit.